- toshihiro komatsu home Adjoining Spaces 隣接する空間
- Works 2000 - 2001

exhibition
Queens Focus 03, Queens Museum of Art, Queens, New York, U.S.A.

ten periscopes inserted on wall, selected photographs from the museum's collection, thirteen periscopes installed along balcony.

site-specific installation
mirror, aluminum, wood, enamel

https://youtu.be/ro4IMyNkroI



展覧会
クイーンズフォーカス03 アメリカ合衆国 ニューヨーク市 クイーンズ美術館

壁に埋め込まれた展望鏡、美術館収蔵品から選ばれた写真、バルコニーに設置された展望鏡

サイト・スペシフィック・インスタレーション
鏡、アルミニウム、木材、エナメル塗料

view into periscope at Queens Museumof Art
Exhibition Tiffany: Behind the Glass is on view behind the wall.


クイーンズ美術館にて展望鏡の中の眺め
ティファニー・ビハインド・ザ・グラス展を壁の背後に望む
view into vertical periscope at Queens Museum of Art
Exhibition Tiffany: Behind the Glass is on view at the lower galleries.


クイーンズ美術館にて垂直の展望鏡の中の眺め
ティファニー・ビハインド・ザ・グラス展を下階の展示室に望む

In the exhibition Adjoining Spaces (2000-2001) at Queens Museum, the periscopes hollowed out and penetrated through the exhibition wall, and valiantly interfered with the museum’s photograph collections shown in another gallery room on the second floor, questioning the system of museums. The work magnificently extended the audience's gaze into multiple directions and towards another exhibition room located behind itself. Other periscopes were also vertically mounted on the opposite side of the exhibition room, and allowed viewers to peek into the exhibition space on the lower floor. My intervention allowed two completely unrelated exhibitions on view at the museum to be visually connected, beyond its physical constraints of the architecture.



Queens Museumの「隣接する空間」(2000−2001年)では、美術館の制度に触れる作品として2階展示室に飾られた同美術館が収蔵する写真作品を大胆に 干渉するように、ペリスコープを展示壁面を刳り貫き穿った。展示室の裏側にある別の壮大な展示室に向けて、ペリスコープは観客の眼差しを複数方向に拡張した。さらに展示室の反対側に垂直に取り付けたペリスコープによって、観客は下階の展覧会場を覗き見ることができた。私が介入したことで、美術館の中でおこなわれていた全く関係のない2つの展覧会は、建築の物理的な制約を超えて視覚的に結ばれた。