- toshihiro komatsu home | |||||||||||||||
CT: PAINTING | |||||||||||||||
- Works | |||||||||||||||
from 2022 onwards | 2022年以降継続 | ||||||||||||||
exhibition Spatial Concept: Clairvoyance Sept. 3, 2022 KANA KAWANISHI GALLERY, Tokyo 2023 oil on canvas 2022 14 x 18 (cm) lambda print 2022 29 x 43 (cm) |
|||||||||||||||
展覧会 空間概念:透視2022.9.3 KANA KAWANISHI GALLERY 東京 2023年 キャンバスに油彩 2022年 14 x 18 (cm) ラムダプリント 2022年 29 x 43 (cm) Courtesy KANA KAWANISHI GALLERY |
|||||||||||||||
installation view at studio, kyoto, 2023 | |||||||||||||||
installation view at studio, kyoto, 2023 | |||||||||||||||
PAINTING (CT016071), 2022, oil on canvas, 14 x 18 cm | PAINTING (CT016061), 2022, oil on canvas, 14 x 18 cm | ||||||||||||||
CT016071_PAINTING, 2022, lambda print, 29 x 43 (cm) | CT016061_PAINTING, 2022, lambda print, 29 x 43 (cm) | ||||||||||||||
installation view at studio, kyoto, 2023 | |||||||||||||||
installation view at studio, kyoto, 2023 | |||||||||||||||
installation view at studio, kyoto, 2023 | |||||||||||||||
PAINTING(CT016021), 2022, oil on canvas, 27.3 x 22 (cm) | PAINTING(CT015981), 2022, oil on canvas, 27.3 x 22 (cm) | ||||||||||||||
CT016021_PAINTING, 2023, archival pigment print, 34 x 51 (cm) | CT015981_PAINTING, 2023, archival pigment print, 34 x 51 (cm) | ||||||||||||||
Picasso said, “Beyond the picture, there is only a wall.” Fontana’s “Hole” series actually peeked through a hole in the canvas to reveal a wall, summoning the space around the painting into the interior of the painting. However, the back of the canvas in Fontana’s “Slash” series is covered with black gauze, making it impossible to see through the slashed canvas to the other side of the wall. While Picasso denied the trompe l'oeil, Fontana’s “Slash” is a work that uses this illusion to create the illusion of a black slash. My work, CT (PAINTING), is a CT work based on a formal monochrome painting, oil on canvas. By using photographs to show the wall and screws beyond the painting in perspective, the space around the painting is summoned into the painting, allowing the viewer to see not only the visible world but also the depths beyond it. |
「絵の向こうには壁があるだけだ」と言ったのはピカソである。フォンタナの「穴」のシリーズはキャンバスをくり抜いた穴から壁を実際に覗き見せ、絵の周囲の空間を絵の内部に召喚した。しかしフォンタナの「スラッシュ」シリーズの画布の裏には黒い紗が貼られていて、切り裂いた画布から向こうの壁を見ることができない。ピカソがトロンプ・ルイユを否定したのに対して、フォンタナの「スラッシュ」はそれを利用して黒い切り裂きを描いたようにも見える錯視を利用した作品である。CT(PAINTING)は、キャンバスに油彩というフォーマルなモノクロームペインティングをベースにしたCT作品である。絵の向こうにある壁やネジ(金具)を写真により透視して見せることで、絵の周囲の空間を絵の内部に召喚し、目に見える世界だけでなくその先にある奥を見通す。 |
||||||||||||||