- toshihiro komatsu home CT
- Works from 2009 onwards 2009年以降継続
exhibition
Aperture - Penetrating a Gaze
KANA KAWANISHI GALLERY, Tokyo
2020

lambda print
88 x 62 (cm)



展覧会
Aperture - 眼差しを穿つ
KANA KAWANISHI GALLERY 東京
2020年

ラムダプリント
88 x 62 (cm)

Online Viewing (Exhibition)
https://my.matterport.com/show/?m=FwQdXNQFcWb

Courtesy KANA KAWANISHI GALLERY



CT (blue room 3), 2009, lambda print, 620 x 880 mm
CT (blue room 6), 2018, lambda print, 620 x 880 mm
CT (pink room 6), 2018, lambda print, 620 x 880 mm
CT (pink room 1), 2010, lambda print, 620 x 880 mm
CT (violet room 7), 2019, lambda print, 620 x 880 mm
CT (violet room 6), 2009, lambda print, 620 x 880 mm
CT (pink room 13), 2010, lambda print, 620 x 880 mm
CT12824, 2016, lambda print, 620 x 880 mm
CT12823, 2016, lambda print, 620 x 880 mm
CT11972, 2016, lambda print, 620 x 880 mm
CT11976, 2016, lambda print, 620 x 880 mm
exhibition
Toshihiro Komatsu
the gallery at Wimbledon College of Art, London, U.K.
2009

lambda print
88 x 62 (cm)



展覧会
Toshihiro Komatsu

ウィンブルドン芸術大学ギャラリー個展 英国 ロンドン
2009年

ラムダプリント
88 x 62 (cm)



project supported by

The Daiwa Anglo-Japanese Foundation
The Great Britain Sasakawa Foundation
The Nomura Cultural Foundation
TrAIN, the Universities Research Centre in Transnational Art Identity Nation
"CT”と題する透視写真のシリーズがある。題名はCTスキャンと同じ意味で、コンピューター断層撮影の略称である。人のからだをCTスキャンするように、デジタルカメラをスキャナーのように使い建築を撮影し、部屋の壁や天井、床の向こう側に実際に存在する、壁で隠されたエリアを透視するようにして暴いて見せた。教会がチャリティーで建てたという、壁が複数の色で乱暴に塗られたロンドンの荒廃した住宅と、自分が滞在していた短期滞在用の家具付きアパートを被写体とした。マッタ=クラークのように実際の建築空間をリアルに切断しスリットを入れるのではなく、レイヤー化されたデジタル画像にバーチャルにスリットを入れ、まるで切断したかに見せる。輪郭がぼかされたさまざまなフォルムのスリットが、家具やテレビといった部屋の調度品もアン・リアルに切断し、奥の間や建物の外にまで眼差しを穿つ。


The photographic series titled "CT," or CT scan, is an abbreviation for "Computed Tomography." Just like scanning a human body, I used my digital camera as a scanner and photographed architectures and revealed its hidden areas behind the wall, ceiling, and floor. The photographic subjects in the series were a ruined house with violently painted walls of multiple colors that were originally built as a charity by a church in London, as well as a short-term furnished apartment I resided in. Instead of cutting and splitting the actual architectural space as Matta-Clark once did, I made virtual slits into the layered digital images to make them look as though they were cut. The slits of various shapes with blurred outlines unrealistically cut the furnishings such as TVs and cupboards, to penetrate a gaze into the following room and to outside of the building.